Naar het paradijs van China - Reisverslag uit Chengyang, China van kirsten - WaarBenJij.nu Naar het paradijs van China - Reisverslag uit Chengyang, China van kirsten - WaarBenJij.nu

Naar het paradijs van China

Blijf op de hoogte en volg kirsten

16 Juni 2014 | China, Chengyang

Chinezen die een beetje internationaal gericht zijn hebben naast hun Chinese naam ook een Engelse naam. Veel makkelijker voor mij om te onthouden en uit te spreken. Natuurlijk hoort daar het omgekeerde ook bij en werd het tijd dat ik een Chinese naam kreeg. De namen voor mij geoppperd waren; beauty, mooi, schoonheid blabla, zoals de meeste meiden hier heten. Maar dat was voor mij een beetje te standaard. Dus wat is er mooier om, als herboren, een nieuwe naam te mogen kiezen voor jezelf!
Na even denken en verschillende woorden uitproberen die nog een beetje uit te spreken zouden zijn is het gewordenn.. super woman! Hahah otw Chao Lu. Vet cool, maar niemand vind het een echte leuke meisjes naam, want ze zijn allemaal beauty e.d. gewend. Maar dat unieke bevalt me wel:) Elke keer wanneer collega’s over mij praten of mij weer Lily noemen (mooi meisje) verbeter ik ze even. Ze kunnen er wel om lachen.
Afgelopen week een week weggeweest van de kantoorsleur, heerlijk! Eerst met Angela, een vriendin van Vland, en nog een vriending van haar, Zhouzhou, naar Hangzhou gevlogen. Hier in China gaat het spreekwoord; Boven is het paradijs, maar hier beneden hebben we Hangzhou en Suzhou! (Laat dat nou net de twee chinese plaatsen zijn die ik heb bezocht). Een erg leuk plaatsje met veel eettentjes en een rijkelijk nachtleven. Bij een oud vrouwtje fietsen gehuurd. Na even checken of de remmen het deden en een bel hier is erg belangrijk, was ik er klaar voor. Daarintegen deden de chinese meiden er een stuk langer over, van de ene roze fiets met mandje naar een andere gele fiets met mooiere plaatjes duurde het een eeuwigheid voordat we konden gaan. Hoe dan ook we hebben een prachtige fietstocht rond West Lake gemaakt, al bleef zhouzhou vaak achter met haar gele plaatjes fiets. Had ze nu maar op de remmen en bel gelet...We raakten het hele weekend telkens de dromerige Zhouzhou kwijt, en de uitspraak van het weekend was dan ook, Where is Zhouzhou?
Daarnaast zijn we meerdere avonden naar de Jazzclub geweest waar veel internationale muzikanten elke avond optreden. Heerlijk om weer eens een wijntje te drinken, echt genieten. Lekker rustig aangedaan en genoten van de chinese winkeltjes en atmosfeer. Nog met een klein bootje het meer opgeweest tijdens een mooi fontein optreden met muziek.
Een prachtige tempel bezocht, met een negen meter grote gouden buddha, zijn oren waren 1,50 meter lang en de monnikken in hun gele gewaden uit de tempel heben kunnen zien lopen. Bij de ingang kregen we wierook om aan te steken en te bidden. Om de tempel heen waren grotten en rosten met allemaal buddha’s uitgegraveerd, erg mooi om te zien, helaas regende het wel veel.
Verder was er nog een grote verzameling van levensechte koperen monniken die ‘de verlichting’ habben bereikt in hun leven, een soort uiterste level van mediteren. Indrukwekkend om al die 500 monniken te zien, gebouwd met een waarde van meer dan 15 miljoen dollar.
Dag drie ben ik vertrokken naar Suzhou met de bus. Heerlijk met de fiets drie dagen door dit ontzettend leuke stadje getrokken met zijn kleine straatjes aan het water.
Het aantal zwervers hier in china valt redelijk mee. Soms zie je gehandicapte personen op straat zitten met een bakje voor geld. Normaal doe ik hier niks mee, maar in Suzhou zag ik een meisje ongeveer net zo oud als ik. Ze zat op de grond half naakt met haar haren over haar hoofd heen, zodat je haar gezicht niet kon zien. Van haar schouders to buik was ze helemaal verbrand, ook haar handen waren aangetast. Het zag ernaar uit dat iemand een bepaald zuur over haar heen had gegooid. Twee volle papieren met haar verhaal lagen naast haar, maar dat kon ik natuurlijk niet lezen. Ik ben wat gaan drinken en terwijl ik daar zat kreeg ik dat beeld maar niet uit haar hoofd. Wat zou er toch met haar gebeurt zijn? In het cafe heb ik besloten haar wel wat te geven. Ik ben teruggelopen en heb haar 50Y gegeven, wat voor haar miss heel veel is, aangezien de meesten 1 of 2Y geven. Maar de Euro-Yuen wisselkoers kwam haar ten gunste. Kon ik toch nog een beetje super woman zijn voor iemand:)
Suzhou staat bekend om zijn kleine straatjes aan het water en de klasieke Chinese tuinen van Suzhou. Van een paar enthousiaste jongens geleerd een chinese fluit te spelen, meteen ook eentje gekocht om verder te oefenen! Dag 1 meteen een probleem gehad, mijn creditcard was ‘opgegeten’ door de ATM machine. Ik het noodnummer bellen, maar die zeiden dat ik mijn pas pas de volgende dag terug kon krijgen, terwijl ik nog maar 100 Yen/ 10 euro op zak had en zoveel dingen wilde bezichtigen! Dus ik naar de balie van de bank waar ze mij hetzelfde verhaal vertelden, omdat ze een rapport moeten maken van dit. Maar toen ik uitlegde dat ik echt meer geld nodig heb en niet tot morgen kan wachten, konden ze het automaat voor mij open maken en moest ik snel mijn paspoort ophalen thuis, om mij te identificeren en kreeg ik hem gelukkig meteen terug! (Later werd mij verteld dat dat het geluk is van een buitenlander in china te zijn. Een chinees zou dit nooit zijn gelukt en had gewoon moeten wachten).
Na genoten te hebben van de prettige atmosfeer in Suzhou, wachtte mrs. Wang mij op in Nanjing bij het hotel. Onderweg naar het restaurant hadden we Jeffrey ontmoet, een chinese student geboren in Boston die een paar keer per jaar familie opzoekt in china. Samen met z’n drieen hebben we chinese tapas gegeten bij de confusius tempel. Dit deel van de stad was helemaal verlicht en verlichte boten vaarden over de rivier, erg mooi om te zien. Nanjing is een van de oude hoofdsteden van China geweest. Het heeft de langste stadsmuur in China, een indrukwekkende brede muur waar mensen in de poorten groepjes vormen om te zingen en muziek te maken. In de parken zie je mensen stijldansen en majong of een kaartspel spelen. Veel gepensioneerden passen op hun kleinkinderen en komen samen in deze parken. Een rustgevend en leuk tafereel om te zien. Mrs. Wang kan dan ook niet wachten om ook met pensioen te gaan, nog maar 6 maanden werken en dan kan ze terug naar Chengdu (andere kant van china) om weer bij haar zoon te zijn en te gaan dansen in het park daar:).
In Nanjing veel mooie historische dingen bezocht en veel gewandelt. Na drie dagen weer met het vliegtuig terug, maar wat een vlucht van een uurtje moest zijn, werd een lange vlucht van 6 uur.. Ons vliegtuig vertrok al een uur later, om 23.00 konden we aan boord, door slecht weer. Helaas bleef het slechte weer aanhouden waardoor we na drie kwartier proberen, niet konden landen in Qingdao. Toen zijn we naar een stad verder gegaan, Ji’nan, waar ze ons drie uur lang in het stilstaande vliegtuig lieten wachten. Veel chinezen boos natuurlijk en begonnen te protesteren. Zelf vond ik dat echt stom, want wat heeft het nou voor zin zo boos te doen tegen de stewardessen als ze er zelf ook niks aan kunnen doen en we gewoon moeten wachten tot het weer weer beter werd. Een man liep haast rood aan van woede en dreigde het vliegtuig uit te stappen, omdat hij wilde roken! Haha de mensen om hem heen lachten hem wel uit, maar hij was echt woest. Toen de stewardessen hem tot bedaren hadden gebracht en zeiden dat hij er niet uit mocht, ging hij maar een beetje met de sigaret onder zijn neus, aan het sigaretje ruiken, hoezo verslaafd...?
Iedereen kapot natuurlijk want inmiddels was het al 03.30 s’nachts en wij moesten die ochtend gewoon weer om 07.00 op om te werken, net als de anderen. Gelukkig vertrok het vliegtuig dan toch om 04.00 veilig naar Qingdao. Moe maar voldaan van de hele reis, lekker wezen slapen en nu kan ik weer heerlijk “genieten” van het kantoor en kantine eten hier;).

  • 16 Juni 2014 - 08:56

    Nicoline:

    Lieve Kirsten,

    Ik heb weer genoten van je verhaal, wat een trip zo altijd wat te beleven!
    Werkse weer!

    Liefs nicoline

  • 16 Juni 2014 - 10:45

    Fleur:

    Wat een verhaal weer! Ik vind ze echt fantastisch.
    Hier in Thailand is Fleur ook een beetje lastig dus werd miss flower geopperd... Het toch bij iets wat op Fleur lijkt kunnen houden ;)
    Succes weer op kantoor!

  • 16 Juni 2014 - 16:34

    Richelle:

    Leuk verhaal Kirsten, wat een avonturen!
    Geniet ervan! x

  • 16 Juni 2014 - 19:20

    Annelies Snels:

    Fantastisch om te lezen, wat een rare chinezen! Super woman , hoe kom je erbij, hahaha.

  • 17 Juni 2014 - 02:10

    Kirsten:

    haha ja fleur, ze hadden eerst ook een naam voor mij die als kirsten klonk. Dan werd het iets dat leek op curtain haha, vond chau lu dan toch beter;)

  • 17 Juni 2014 - 21:33

    Lotte:

    Heel mooi verhaal weer Kirsten, wat een avonturen! :)

    Heel veel succes nog op kantoor!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengyang

kirsten

Actief sinds 15 April 2014
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 3605

Voorgaande reizen:

15 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: