Chineze oplichters en legale plagiaat - Reisverslag uit Chengyang, China van kirsten - WaarBenJij.nu Chineze oplichters en legale plagiaat - Reisverslag uit Chengyang, China van kirsten - WaarBenJij.nu

Chineze oplichters en legale plagiaat

Blijf op de hoogte en volg kirsten

14 Mei 2014 | China, Chengyang


De afgelopen 20 jaar is de eenkindspolitiek hier van pas, omdat 20 jaar geleden gezinnen van 12 personen geen uitzondering waren. Op dit moment zijn ze de regels steeds meer aan het verzoepelen. Zo mag een stel, waarvan beide personen enigst kind zijn, samen wel twee kinderen hebben. De collega’s waar ik mee werk en bij thuiswoon zijn allemaal rond eind 20, begin 30 en hebben vaak al 1 jong kind. Veel willen er nog een bij, maar wanneer ze dat willen dan moeten ze 130.000 dollar betalen (ongv 1.3 miljoen Yen). Hier op kantoor word ik er ook mee geconfronteerd. Een vriendin/collega werd perongeluk zwanger, en hoewel ze heel graag een tweede kind zou willen, wordt ze toch verplicht het weg te laten halen. Anders zou haar man zijn baan kwijtraken en moeten ze alsnog de boete betalen. Een alternatief is naar het buitenland gaan om daar een kind te krijgen en dan terug te komen, veel chinezen overwergen dit te doen. Hoewel dit ook veel geld kost en problemen met nationaliteit opbrengt.
De chinezen zijn erg gesteld op hun gezondheid. Ze vinden vers eten belangrijk en snoep is hier geen suikergoed zoals in nederland, maar bijvoorbeeld boontjes, erwten, kleine plakjes vis of vlees. Heel anders dan in het westen dus! Daarnaast zie je hier de ouderen veel bewegen. S’avonds zijn er op elke hoek van de straat dansgroepen te zien waar de hele buurt bij kan aansluiten om wat pasjes mee te pakken. Ook zorgt de gemeente voor speciale speeltuinen voor ouderen en kinderen. Ze zien er bijna hetzelfde uit alleen zie je dan opeens een opa van 80 in het klimrek hangen. Ik doe het ze vaak niet na.. Omdat hier veel mensen in kleine appartementen wonen, zorgt de gemeente met deze gratis speeltuinen dat ze toch voldoende bewegen. Ze moeten hier ook wel goed op de gezondheid letten want de gezondheidszorg is niet optimaal en ik denk dat je hier niet graag in een ziekenhuis wil belanden (al wil je dat thuis ook niet). Een collega van mij vertelde dat wanneer je hier moet bevallen dan mag je man of familie er niet bijzijn, je moet het helemaal alleen doen. Dit omdat je met 5-6 andere dames op een kamer ligt en tegelijk zal gaan bevallen. Veel meiden (ongeveer de helft) ondergaat hier een keizersnede, omdat ze niet op de natuurlijke manier kunnen bevallen. Omdat er zoveel vrouwen op een kamer bevallen is de werkdruk en stress voor doktoren erg hoog. Chunhui vertelde dat toen zij moest bevallen, de eerste twee vrouwen die ook bezig waren, beide waren overleden aan teveel bloedverlies. Toen zij moest was ze doodsbang en wanneer ze naar de operatiekamer werd gebracht voor een keizersnede en verdoofd werd, durfde ze haar ogen van angst niet dicht te doen, bang dat ze niet meer wakker zou worden. Geen pretje hier dus! Wanneer de moeder thuiskomt na de bevalling is het vanouds de gewoonte dat de moeder een maand (!) niks anders doet dan warm in bed blijven liggen. Dit betekend dat ze een maand niet mag douchen, tv kijken, koken, boek lezen, muziek luisteren ed. Ik vond het echt absurd en vertelde Chunhui dat dat juist erg slecht is. Vooral wanneer je een keizersnede hebt doorstaan is het heel belangrijk de wond schoon te houden en jezelf goed te verzorgen. Ze vertelde dat het vanouds gebruikelijk is, omdat ze vroeger geen verwarming of warm water hadden, dat je je op deze manier warm blijft en wanneer je dit niet deed, jij of je kind later gezondheidsproblemen zouden krijgen. Het niet wassen had ze gelukkig achterwege gelaten, omdat zij dit ook niet nodig vond (want ze hebben nu wel beschikking tot warm water). Ze vertelde wel dat ze het echt verschikkelijk saai vond om een maand lang alleen maar te slapen...
De chinezen zijn gek op thee. Je hebt hier twee soorten, een bittere groene thee en een rode theesoort. Beide schijnen weer erg goed voor de gezondheid te zijn en ze voegen allerlei bloemen toe voor smaak en gezondheid. Mij bevalt de thee nog niet echt, maar overal waar ik om word ik op de thee uitgenodigd.
Mocht het nou niet meer goed met de gezondheid gaan en iemand komt te overlijden, dan wordt er niet een echt persoon begraven, maar een pop. Dit om ziekteverspreiding te voorkomen. Het echte lichaam wordt verbrand en de pop krijgt de kleren aan van de overledene. Buiten de stad zie je hier stukjes grond, tussen de akkerbouw, met allemaal heuveltjes waar schaaltjes op liggen. De pop wordt in een kleine kist in de grond begraven, waarna er zand op het graf wordt gegooid tot een heuveltje ban 1 meter hoog. Het zand mag niet worden aangestampt, omdat anders de geest er niet meer uit kan. Na heel wat zand gegooi wordt er allemal voedsel bij het graf gelegd en geld verbrand voor het hiernamaals. Toen ik hier net kwam was het een feestdag om de voorouderen te herinneren. Op deze feestdag gaat de man van het gezin opnieuw geld en wierook verbranden bij her graf. Trouwens geen echt geld, maar gewoon geel papier.
Het bedrijf waar ik stage bij loop heet Vland Biotech. Het is een bedrijf gericht op ontwikkeling en onderzoek naar medicijnen, vaccins en voederadditieven voor dieren. Het heeft ongeveer 8 verschillende departementen in Qingdao en Shanghai. Ik zal gedurende mijn stage enkele in Qingdao bezoeken. De eerste maand heb ik in het laboratorium waar ze nieuwe medicijnen ontwikkelen gewerkt. Nou ja ‘ nieuwe’, een van mijn eerste opdrachten was onderzoeken wat de bestandsdelen waren van een amerikaans medicijn, zodat zij het hier kunnen namaken. Het woord plagiaat bestaat hier gewoon niet volgens mij. Waarom het wiel opnieuw uitvinden, wanneer anderen dat al voor je hebben gedaan en jij dat wiel dan veel goedkoper kan produceren? Toen ik ze vertelde dat dit geen goede opdracht is voor mij en ik hiermee niet bij de Universiteit aan kan komen, keken ze mij dan ook niet begrijpend aan.
Verder wordt er veel onderzoek gedaan naar de geneeskrachtige werking van planten. Een middag hebben we met alle collega’s van het bedrijf de bedrijfstuin van paardenbloem ontzien. om de redenen, 1 omdat het gras er dan mooier uitziet en 2 omdat de bloemen worden gebruikt in medicijnen en thee. Met het drogen en ontwikkelen van een basismedicijn van deze planten, heb ik meegeholpen. Bij het volgende laboratorium waar ik heen ga, ontwikkelen ze vaccins. Ze gebruiken daar muizen, eenden en kippen als proefdieren. Ben erg benieuwd naar wat ze er allemaal doen en welke mensen ik er zal ontmoeten.
Al bij al samengevat, een heel interessant land dus! Ik geniet nog elke dag en kijk uit naar wat ik allemaal mag beleven. De komende dagen ga ik naar een seminar over varkensziekten en naar een grote agricultuur beurs. Het enige nadeel van hier in china zijn is het constant worden aangestaard door mensen. Echt om gek van te worden. Daarnaast kan ik niet zelf makkelijk naar een restaurant of lunchgelegenheid gaan, omdat ik de kaart niet kan lezen. Altijd maar eerst kijken of ze een menu met foto’s hebben..
Verder zijn de mensen allemaal erg vriendelijk en behulpzaam. Laat je alleen niet in de maling nemen met 'behulpzame' mensen hier die je wel ergens naartoe willen rijden. Heb nu al meerdere malen meegemaakt dat je er dan gewoon wordt bijgenaaid. Zo betaal je het dubbele van een normale taxi, wanneer je bij de plek van bestemming aankomt. Een keer heb ik ook gehad dat ik een prijs van 6Y had afgesproken en dat de man mij niet uit de auto wilde laten, omdat hij opeens 60Y wilde. Ik zei, ja dikke doei, en bleef mooi zitten. Daarnaast was het toch een veel te luxe auto dat hij mij daar wat in zou willen aandoen en de stoel zat prima, haha. Toen had de man wel door dat ik niet bang was en niet ging betalen en liet mij eruit voor 6Y, de sukkel. Tot zover mijn overlevingstips, groetjes!

  • 14 Mei 2014 - 10:43

    Anouk:

    Mooi verhaal weer Kirsten, en wat een indrukken!
    Ik zie jou al helemaal in die taxi zitten, super mooi haha. De aanhouder wint;)
    Geniet en ik kijk al uit naar je volgende verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengyang

kirsten

Actief sinds 15 April 2014
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 3614

Voorgaande reizen:

15 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: