China tripjes - Reisverslag uit Qufu, China van kirsten - WaarBenJij.nu China tripjes - Reisverslag uit Qufu, China van kirsten - WaarBenJij.nu

China tripjes

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg kirsten

07 Mei 2014 | China, Qufu

‘Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens’ zeggen ze. Nou volgens mij is mijn klokje made in china hoor! Ik voel me hier hartstikke thuis en heb het heel erg naar mijn zin. Ik ben net terug van een fantastische paar weken businesstrip en vakantie. Met Sharon, een collega, ben ik naar Lao Shan gegaan. Shan in het chinees betekend berg. Hartstikke mooi park en berg, het regende alleen wel echt de gehele dag! Maar dat kon de pret niet drukken.
De businesstrip was met mr. Xu en mr. Xiangqiang van marketing, naar allerlei pluimveehouderijen. De kuikens worden hier in kooien of ‘pen’ systeem gehouden. Ik had verwacht dat het er allemaal super armoedig uit zou zien, maar dat viel best mee (op een stal na die nog verhit werd met kolen). De binnenlanden met landbouw zien eruit als de typisch uitgestrekte graanvelden met mensen die op het land bezig zijn, erg mooi om te zien. Er komen haast geen machines aan het oogsten te pas.
Daarnaast kan ik zeggen dat ik de ultieme ontgroening hier in china heb meegemaakt hoor! En wel door deel te nemen aan het befaamde Ktv! Otw... Ja hoor... KARAOKE! Hahah. Chinezen zijn er dol op, je hebt hier op elke hoek van de straat wel een Ktv. Het ziet eruit als een bar van de buitenkant, maar wanneer je naar binnen loopt kom je eerst bij de receptie aan om een ‘kamertje te huren’. Wanneer je dan naar boven loopt en alle met fluoriscerende lampen verlichte kamers ziet met een grote bank en tv, lijkt het net of je in een ander soort club beland bent. We hadden een mooie mix van Chineze liederen, Britney spears en Micheal Jackson. Volgens mij heb ik nog nooit zo van de “Blitney spears” ‘oops I did it again’ genoten! Haha. Erg grappig om te zien dat de heren die overdag op de businesstrip, serieus in pak, zo los kunnen gaan met karaoke.
Daarna ben ik tijdens de Chineze feestdagen naar Qufu (klein dorpje waar Confucius is geboren) en Tao Shan (heiligste berg van China) geweest. Qufu is ontzettend leuk. Geheel omringd door een muur en veel fietsen, paard en wagens en karretjes rijden af en aan om toeristen naar de sightseeing punten te brengen (voornamelijk Confucius dingen). De tempels zijn hier erg mooi en ik weet niet hoeveel foto’s ik al wel niet van de kleurige, bewerkte daken heb gemaakt. Na twee dagen genoten te hebben van Qufu, de eerste samen met Katarina uit Austalie en de tweede op de fiets wat meer buiten de muur geweest, ben ik met de bus naar Tai’an gegaan. Bij mijn aankomst in het hostel werd ik vriendelijk ontvangen door de eigenaar. Die verwachte mij al, omdat mijn chineze kamergenootje in Qufu net uit dit hostel in Tai’an kwam en had gezegd dat ik eraan kwam. Direct naast de ingang van de berg Tao Shan! Na aankomst, jawel hoor, de Daj tempel bezocht, en voor het eerst (na de bakken rijst, eieren en kip) weer eens genoten van Mc Donalds! Niet te laat naar bed, want de volgende dag zou de klim van 1600 meter gebeuren. Na een goed noodelontbijt met mijn kamergenootjes, afscheid genomen en begonnen aan de klim. Een prachtige wandeling door de natuur van China. De klim bestond grotendeels uit een trap van 7000 treden, helemaal naar het bovenste puntje, waar de poort van de hemel zich bevond. Na veel poorten zoals, de eerste poort, confucius poort, red horse poort (waar het paard van een wijsheer niet meer verder kon lopen) enz., had ik het pad met de 18 bochten bereikt. Dat is die gigantische trap naar de hemelpoort. Een hele klim en na vele foto’s samen, een uitnodiging voor een lunch en een vader zo afgeleid was door mij dat hij zijn kind over de kop van de trap liet vallen, eindelijk de hemelpoort bereikt! Samen met nog 100.000 chinezen die dag. Ik, helemaal goed voorbereid met bergschoenen, veel water, licht bepakt (zelfs de bladzijden die ik nodig had uit mijn lonely planet gescheurd om dat dikke boek niet mee te hoeven nemen), liep daar als een ubertoerist die berg te bewandellen. Aangezien die chinezen het belangrijker vinden er mooi uit te zien, dan fatsoenlijk te kunnen lopen. Veel meisjes in rokjes en op ballerina’s en zelfs een vrouw met haar minihondje, ben ik langsgegaan. Ze waren eerder gekleed voor een wandeling in het park..
Eenmaal voorbij de poort was het echt ontzettend koud! Je moest zorgen dat je je goed vasthield, wilde je niet meteen weer naar beneden geblazen worden. Na genoten te hebben van het uitzicht en op de foto te zijn gezet met de steen die het hoogste punt van de berg aangeeft, kon ik twee uur in de gure wind staan wachten op een kabelbaan die je naar beneden brengt. Maar toch weer wat fantastische dagen hier gehad! Over een paar dagen ga ik naar een ander departement van het bedrijf waar ik nu zit. Daar ontwikkelen ze vaccinaties voor dieren. Helaas afscheid nemen van mijn super leuke collega’s hier dus!

  • 07 Mei 2014 - 09:22

    Frank Snels:

    Wat fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat.

  • 07 Mei 2014 - 11:33

    Conny Larmene:

    wat een geweldige ervaring dus. veel plezier

  • 07 Mei 2014 - 16:05

    Jos Snels:

    superleuk kirsten. De foto's zijn ook binnen. Wat opviel is dat bijna alle chinezen een hoofddeksel op hadden. Mooi blauw lucht gezien. Leuk verhaal.

  • 08 Mei 2014 - 00:01

    Suzanne De Roo:

    Super leuk verhaal om te lezen Kirsten! Fijn dat je je helemaal thuis voelt in China en dat je zoveel mooie dingen beleefd! Heb je zelf een goeie Nederlandse hit gezongen met Karaoke? ;)

    Heel veel plezier nog!

    xxx

  • 08 Mei 2014 - 10:03

    Anouk:

    Wauw Kirsten, wat een belevenissen. Ik heb gelijk beide verhalen van je gelezen en je beschrijft het echt super leuk, het klinkt echt als een hele andere wereld! Geniet van je tijd daar! xx Anouk

  • 11 Mei 2014 - 21:53

    Annelies Snels:

    Ha die Kirsten, wat schrijf je leuk! Frank zorgt dat de pagina's groot worden afgedrukt voor oma. Opa leest jouw verhalen op de computer. Blijf zo doorgaan! Doeg!

  • 12 Mei 2014 - 19:43

    Lotte:

    Wow Kirsten, heftige verhalen! Haha.
    Wel heel mooi geschreven! :)

    En echt wel stoer hoor, dat je helemaal naar boven geklommen bent. Ik ben stiekem wel jaloers!
    Sluit me wel aan bij Corine, nu ga je pas begrijpen hoe die Chinezen zich hier moeten voelen ;).
    Al proberen ze hier ook nog steeds de blits te maken in korte rokjes en gympies, dat is blijkbaar wel hun ding.

    Nou, kom maar gauw weer met zo'n update, ben benieuwd!
    Voeg me maar gauw toe aan je maillijst, dan mis ik ze in het vervolg niet meer (lottekroeze@live.nl).

    Veel plezier op de Agri-beurs!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Qufu

kirsten

Actief sinds 15 April 2014
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 3615

Voorgaande reizen:

15 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: